De woeste tocht met de IJsbreker.

Een verslag van: Derk van Herk.

Bootje ophalen in Friesland:  De IJsbrekker.

Dit is een klein verslag van een tocht met het bootje de IJsbreker van Mark van Oosterom dat we na aankoop opgehaald hebben in Leeuwarden op 29 nov. 2018. Ik kan er een boek over schrijven van ongeveer 300 pagina’s zonder te overdrijven. Neem van ons aan dat het bijna niet te doen is in deze tijd van het jaar, zonder verwarming en te vroeg donker zoiets te ondernemen maar als een vriend je dat voorstelt  zeg je geen nee. We veranderen  wel de naam van het schip voor deze reis, IJsbreker wordt Golfbreker met ongeveer 260km voor de boeg. Tegen wind met gemiddeld windkracht 6 a 7 is dat toepasselijker.

29-nov: We vertrekken om 17:45 uit Lekkerkerk met Mark en Mick naar Leeuwarden, Mik rijd mee om ons af te zetten bij de haven in Leeuwarden, Mick rijd om 20:30 weer terug naar huis waar wij overnachten op het bootje. Wij worden ontvangen door de verkoper en handelen de aankoop af. Het regent en waait verschrikkelijk, we zetten koffie  en eten nog een paar broodjes en nemen nog een biertje daarna gaan we slapen. Het is steen koud en vochtig dus van slapen komt weinig, de gehele nacht liggen wij te bonken tegen de meerpalen en het kopsteiger. Om 6:30 gaan we eruit tot het bot toe koud geworden maar we mogen bij de buurman naar de toilet en warmen gelijk tijdig weer op. Mark zet een pot koffie en ik maak een paar broodjes. Om 8uur gaan we varen nadat we de gasolie hebben bijgevuld en het oliepeil hebben gecontroleerd richting Grouw. Om ongeveer 11:30uur varen wij Sneek voorbij over het Prinses Margriet kanaal richting Lemmer via het Sneekermeer  de Koevorde en de Groote Brekken waar wij om 14:30 bij de Prinses Margrietsluis zijn. Wij moeten een sluisbeurt overslaan voor twee vrachtschepen, daarna mogen wij in de sluis in naar het IJsselmeer met windkracht 6a7 ZW voor de boeg. Na ongeveer 110km. vanaf Leeuwarden varen wij om 19:30 langs Lelystad naar de Houtribsluis. Net voorbij Lelystad varen we nog een vissersfuik plat in het pikken donker ondertussen is het 22:00 geworden en varen we naar Muiden daar willen wij overnachten, dus via het Markemeer naar het IJmeer.  Om 1.30 varen wij de vluchthaven in bij Muiden het is koud en donker we kunnen geen steiger vinden dus Mark gooit het anker uit. Wij gaan om 2uur slapen na 158 km te hebben gevaren doodmoe na een woeste tocht.

30-nov. Na een hele koude en onrustige nacht  (windkracht 5) zijn wij om 7:00 uit de veren. Snel een bakje koffie zetten en een bakje thee voor mij , wij vullen de gasolie tank en controleren het oliepeil  geen druppel olie heeft de motor verbruikt (een Perkings 4cil. 51pk) en dat is zeer goed nieuws na zo een lange werkdag. Om 10:00 passeren wij de sluis in Muiden en varen  de Vecht op richting Weesp we varen langs de stad want er is een stremming. Na 5 bruggen varen wij het Amsterdam Rijnkanaal op via Nichtevecht, dat dachten wij maar dat ging even anders om 12:00 aangekomen bij de nieuwe brug hoorde we via de brugwachter dat de brug pas maandag 2 dec voor de eerste keer open gaat, wij zien het Amsterdam Rijnkanaal liggen maar hij doet de brug niet open (klote), dan maar terug naar het IJmeer wij verliezen 4 en een half uur door die versperring. Op naar de Zeeburgersluis om 15:30 bij de Oranjesluis even gasolie gebunkerd (20l.) daarna varen op het Amsterdam Rijnkanaal  vol gas richting Utrecht. Wij zijn gestopt bij een zijriviertje van het A.R.K. Om ongeveer 20:00 zijn wij het zat donker regen en onrustig water met veel scheepvaart, hoe gek wil je het maken! Morgen verder. Weer 100km gevaren en ongeveer 35km voor Jan met de korte achternaam, het zei zo. Mark heeft de meegebrachte prak van zijn vriendin opgewarmd, aardappelen bonen en verse worst en dat was lekker, morgen het laatste stukje.

1-dec. Om precies 7:00 vertrokken wij uit Lichtevecht met een beetje regen en tegen wind varen wij 7a8 km op het Amsterdam Rijnkanaal. Wij arriveren om 10:15 bij de Beatrix sluis in Hagestein, om 10:30 varen wij de sluis weer uit de Lek op richting Schoonhoven tegen de stroom in en harde westen wind 13:45 passeren wij de pont van Schoonhoven. Ondertussen is het stilstaand water en krijgen we straks stroom mee. Met eb en harde wind 5-6 komen wij om 15:15 aan in de thuishaven WSV Lekkerkerk. Totaal 265 km. 39 uur gevaren en 60 liter gas olie we gestookt te hebben leggen wij de IJsbrekker veilig in de haven. Corrie stond ons op te wachten met lekkere koffie en warme worst met broodjes, het was voor mij een leerzame tocht, veel gelachen maar wat hebben wij het koud gehad, al met al een mooie tocht om op terug te kijken een een ervaring rijker.